Air Mobility Training Center in Gate 2

#NIEUWS

In opdracht van het Ministerie van Defensie heeft Gate2 medio 2015 een aantal businesscase scenario’s uitgewerkt voor de organisatie en technische inrichting van Air Mobility Training Center (AMTC). Op basis hiervan heeft de Minister van Defensie ervoor gekozen het AMTC onder te brengen op Gate2 in Rijen. Voor de bouw en inrichting van het project heeft Gate2 een bancaire financiering afgesloten. In 2016 is het project turn key opgeleverd en is voor het gebruik een 10 jarige huurovereenkomst afgesloten.

Je hebt er zelf misschien wel eens in gezeten: een simulator die je doet geloven dat je écht in een vliegtuig zweeft. Bij Gate 2 staan twee vliegtuigsimulatoren, alleen zijn deze modellen een stuk geavanceerder. Hier zit namelijk het Air Mobility Training Center van de Koninklijke Luchtmacht. De twee simulatoren zijn zelfs zo geavanceerd, dat ze vlieguur vervangend zijn. “Eén uur in de simulator staat voor onze piloten gelijk aan één uur in de lucht.”

“Motor in brand? Dat train je liever niet in een echt vliegtuig.”

Zo’n drie jaar geleden verhuisde het Air Mobility Training Center (AMTC) van Hoofddorp naar Rijen. Heel logisch eigenlijk, want de twee simulatoren van defensie die daar stonden, zijn één op één toegespitst op twee militaire modellen die op vliegveld Eindhoven staan: het McDonnell Douglas KDC-10-transportvliegtuig en het C-130 Hercules-transportvliegtuig. De meeste piloten en flight engineers die voor deze vliegtuigen getraind worden, wonen in en om Eindhoven. “Voor ons is Rijen wat dat betreft een veel betere locatie”, legt eerste-luitenant, flight engineer en instructeur John van Noorloos uit. Defensie huurt het pand van Gate 2, die ook de zorg voor beheer en onderhoud uit handen neemt. We hoeven ons geen zorgen te maken, want alles wordt geregeld.Tot grote tevredenheid.”

Motor valt uit: wat nu?

Maar wat gebeurt er nu precies in zo’n training center? “We geven hier trainingen aan initiële klassen, dat zijn engineers en piloten die net de opleiding tot basisvlieger afgerond hebben. Maar er zijn ook programma’s voor collega’s die bijgespijkerd moeten worden op een bepaald onderdeel of die willen oefenen voor een specifieke missie,” legt John uit. George Verheugd, vanuit Canadian Aviation Electronics (CAE) met drie andere collega’s verantwoordelijk voor het onderhoud en up-to-date houden van de simulatoren in Rijen, vult aan: “Met deze simulatoren kun je alles wat je liever niet met een echt vliegtuig wil uitproberen in scène zetten: motoren die in brand vliegen, beschietingen vanuit de lucht of vanaf de grond. Alles is zo realistisch dat elke handeling in de simulator exact overeenkomt met een handeling in een vliegtuig. Behalve dan dat je niet écht kunt neerstorten. Ook alles wat je in de cockpit ziet, is precies hetzelfde: tot aan het kleinste knopje of hendeltje aan toe.”

Op de hoogte blijven?

Nieuws en ontwikkelingen vanuit Gate2 direct in je mailbox? Meldt je hieronder direct aan voor onze nieuwsbrief.


    Lees ook:

    Meer inspiratie?