Studenten ontwikkelen zich razendsnel op Smart Industry campus Ericsson

#NIEUWS

Op de Ericsson-campus in Rijen vinden veel studenten een stage of afstudeerplek. Met name stagiairs vanuit de opleidingen Informatica of Engineering vinden hier hun plek. Op deze manier komt het bedrijf in contact met jonge talenten. Eén van die talenten is Marleen Roubos, derdejaars Avans-student Technische Informatica, die werkt aan een opdracht rond de mogelijkheden van Ericssons 5G-netwerk. “Tijdens een gastcollege bij ons op school hoorde ik over wat het bedrijf doet. Ik dacht: wauw, daar wil ik ook mee aan de slag. En zo ben ik meteen voor een stageplek gaan solliciteren.” 

Basis voor groei

Acht gekleurde self-balancing robots rollen op hun grote wielen in een nette rij en met gepaste afstand achter elkaar aan. Remt de één, dan remmen de anderen ook. Rijdt de voorste robot door, dan volgt de rest. “Wat je hier ziet”, licht Marleen toe, “is een demonstratie van één van de vele mogelijkheden die het 5G netwerk van Ericsson biedt. Door een heel korte vertraging – low latency – is het realtime aansturen van bijvoorbeeld deze robots mogelijk.” Het programmeren en optimaliseren van de hardware en software van de robotjes in deze demonstratie, is deze stageperiode Marleens verantwoordelijkheid. Een pittige, uitdagende klus, merkt ze. “Toen ik net bij Ericsson begon, was ik best zenuwachtig. Het is een groot bedrijf, de opdracht is complex.” De spanning ging snel over. “Het is hier fantastisch. Iedereen is zo enthousiast. Je merkt aan alles dat collega’s meer dan bereid zijn om je te helpen. Dat zorgt ervoor dat ik in korte tijd veel leer.”

Klaar voor de toekomst

Ericsson werkt al langer met Avans Hogeschool samen. Door hoorcolleges op de verschillende opleidingen te geven, maar ook door bijvoorbeeld mee te denken over de invulling van de curricula van technische opleidingen. En door het Campione-project en de Cyber Physical Factory op de naastgelegen Gate 2 Smart Industry Campus, waar ook studenten van Avans en ROC werken, te ondersteunen en te faciliteren met een state of the art 4G of 5G netwerk. Loet Pessers (algemeen directeur Ericsson Nederland): “In deze sector is een leven lang leren van groot belang. Innovaties volgen elkaar erg snel op. En als bedrijf moet je daar continu op voorbereid zijn. Een goede aansluiting met het onderwijs helpt daarbij.” Afstemming

Marleen met robot

daarover gebeurt bijvoorbeeld in het Triple Helix-overleg, waaraan naast Ericsson en Avans Hogeschool ook initiatiefnemer Midpoint Brabant deelneemt. Loet: “Zo proberen we Avans te helpen haar studenten optimaal klaar te stomen voor het werkende leven.”

Nieuwsgierig blijven

Een lampje bovenop één van de self-balancing robots knippert – een rood signaal. Marleen loopt ernaartoe. Dit is een sein dat er iets aan de hand is, legt ze uit. Ook dat heeft ze zelf geprogrammeerd. “Ik heb deze opdracht juist gekozen omdat ik hierdoor kan werken aan dingen waarover ik nog kan bijleren, dingen waar ik nog niet zo goed in ben. Bijvoorbeeld het werken met embedded programmeren, dat is programmeren van hardware.” Belangrijk voor haar vervolg carrière, waarbij ze zich naast data engineering of data science waarschijnlijk ook op robotisering wil gaan richten. “Wat ik verder meeneem van mijn periode bij Ericsson, is de nieuwsgierigheid die alle mensen hier hebben. Of ze nu zelf technisch onderlegd zijn of niet, ze tonen allemaal interesse voor wat ik doe. Vragen hoe het werkt. Dus ik heb ook geleerd dat ik altijd nieuwsgierig wil blijven.” 

Maatwerk onderwijs

Avans Hogeschool wil studenten steeds meer een individueel, maatwerk opleidingstraject aanbieden. Over dit ambitieplan vertelde voorzitter College van Bestuur Paul Rüpp begin juli al. Loet juicht deze ontwikkeling van harte toe. “Door als bedrijf mee te denken over het curriculum, helpen we Avans om goede studenten af te leveren. Niet eens per se specifiek gericht op de technieken die we hier in het bedrijf gebruiken, want daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel. Maar wel jonge mensen die qua denkvermogen op het juiste niveau zitten, waardoor ze goed mee kunnen in een organisatie zoals de onze.” Marleen sluit zich daarbij aan. Over de invulling van het lesmateriaal van haar opleiding is ze al heel tevreden, maar nog meer keuzevrijheid is wel welkom. “Nu volg je vaak ongeveer hetzelfde traject als andere studenten. Het zou mooi zijn als je kunt kiezen: uit verschillende technieken, verschillende agile werkvormen en verschillende specialisaties. En dat natuurlijk bovenop de standaard kennis die voor iedereen gelijk is”, besluit ze. “Dan heb je na je afstuderen nog meer te bieden – voor bedrijven en voor jezelf. En dat maakt het zoeken en vinden van passend werk alleen maar makkelijker en leuker.”

 

Op de hoogte blijven?

Nieuws en ontwikkelingen vanuit Gate2 direct in je mailbox? Meldt je hieronder direct aan voor onze nieuwsbrief.


    Lees ook:

    Meer inspiratie?