Succesvolle demonstratie SASC-project toont toekomst situational awareness

#NIEUWS

Op 21 oktober vond bij Gate2 in Rijen de eerste grootschalige demonstratie plaats van het SASC-project; Situational Awareness Systems & Services Development Center.

Situational awareness betekent letterlijk inzicht in wat er gebeurt in de omgeving, zodat sneller en beter gehandeld kan worden bij kansen en risico’s. Het is van groot belang voor uiteenlopende toepassingen: van precisielandbouw en watermanagement tot de bestrijding van bosbranden, de afhandeling van incidenten en de ondersteuning van defensieoperaties.

Op Gate2 is een centrum in ontwikkeling ter ondersteuning van ontwikkelingen op dit gebied. Het eerste project, uitgevoerd in samenwerking met KEC, AEC Skyline (Forum Group), NLR en Avans, is een opmaat naar data diensten op basis van zogenaamde MALE-UAVs (Medium Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicles) ontwikkeld door Noctua Aero.

Het project bevindt zich op het snijvlak van twee speerpunten van de provincie Noord-Brabant:

  1. de data-economie, doordat het project zich richt op situational awareness-diensten op basis van innovatieve databronnen, en
  2. aerospace & high-tech, met de ontwikkeling van een eigen Brabantse MALE-UAV en bijbehorende communicatie infrastructuur

Het Nederlandse consortium liet zien hoe nieuwe vliegende platformen, slimme AI-technologie en een robuuste communicatie-infrastructuur samen bijdragen aan betere veiligheid en besluitvorming op en rond het water.

Het scenario

In samenwerking met Rijkswaterstaat en de Rijksrederij werd een realistisch incident nagespeeld. Een schip voer op het Haringvliet te dicht bij een gesimuleerd windpark met een uitgezette AIS-transponder.

  • De inzet van een MALE-UAV werd tijdens deze demo gesimuleerd met een bemand vliegtuig van AEC Skyline, uitgerust met dezelfde camera’s en sensortechnologie als voorzien op de toekomstige MALE-UAV.
  • De verzamelde data werden verwerkt in een door NLR ontwikkelde omgeving, waarin informatie uit verschillende databronnen kan worden getoond en vergeleken. Met behulp van AI-modellen werden de beelden automatisch geanalyseerd, het schip herkend en direct een waarschuwing gegenereerd.
  • Vanuit het Offshore Expertise Centrum van Rijkswaterstaat in Stellendam kon vervolgens een lokale drone worden ingezet voor nadere inspectie, aangestuurd vanuit het Drone Control Center van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in Veenendaal.
  • Alle gestreamde beelden en informatie kwamen samen in een gesimuleerde centrale control room bij Gate2, waar de inzet van vliegende platformen werd aangestuurd, alle informatie binnenkwam en het incident werd afgehandeld.

Innovatie in samenwerking

Het SASC-project laat zien hoe samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven leidt tot oplossingen voor complexe veiligheidsvraagstukken. Binnen Noctua Aero, net als AEC Skyline gelieerd aan de Forum Group, wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een MALE-UAV, een onbemand vliegtuig dat langer en hoger kan vliegen dan bestaande systemen. De demonstratie met het bemande toestel geeft nu al een duidelijk beeld van de mogelijkheden. De NLR omgeving zal worden uitgebouwd tot een simulator die eindgebruikers kan tonen welke databronnen meerwaarde bieden in welke situatie, alsook voor trainingsdoeleinden kan worden ingezet.

“Met deze demo laten we zien hoe Gate2 uitgroeit tot hét centrum voor situational awareness in Brabant. We zijn trots dat we de control room en samenwerking tussen alle partners konden faciliteren.”

Sander Heijmans, Directeur Gate2

 

Op de hoogte blijven?

Nieuws en ontwikkelingen vanuit Gate2 direct in je mailbox? Meldt je hieronder direct aan voor onze nieuwsbrief.


    Lees ook:

    Meer inspiratie?